Kultura
Fot. Pexels

wtorek,

01 stycznia 2019

10:04

Ciężki noworoczny poranek? Wcale nie musisz cierpieć. Mamy dla Ciebie kilka porad

Wiemy, jak się przygotować do imprezy, by drugiego dnia nie czuć się źle. Ale co zrobić, gdy to przygotowanie nie poszło nam najlepiej i musimy walczyć z dolegliwościami, pojawiającym się między innymi po Sylwestrze i pozostałych, uświetnianych wysokoprocentowymi trunkami imprezach?

Jeżeli po zakrapianym wieczorze boli nas głowa, mamy mdłości, jesteśmy wrażliwi na światło i drażni nas najcichszy dźwięk, to znaczy, że padliśmy ofiarą zatrucia alkoholowego. Jest kilka sprawdzonych metod, by uporać się z jego przykrymi objawami.

CIĘŻKI PORANEK...

Specjaliści zapewniają, że nie warto leżeć przez cały dzień w łóżku - lepiej wstać, wziąć orzeźwiający prysznic i wyjść na spacer. Doskonale sprawdzi się też odrobina wysiłku - bieganie lub szybki marsz na świeżym powietrzu pozwolą się dobrze dotlenić i pozbyć wroga poprzez skórę.

Dobrze jest wypić napój izotoniczny, kawę, a także sok pomidorowy czy nawet z kiszonej kapusty - pomagają zlikwidować niedobory witamin, orzeźwiają i dodają energii. Herbata z cytryną i miodem też zdziała cuda, ponieważ zawiera kwas askorbinowy i fruktozę, które unieszkodliwiają wolne rodniki i przyspieszają rozkład szkodliwego aldehydu octowego.

Pomóc może także zjedzenie czegoś tłustego. Może to być jajecznica, rosół, a nawet żurek. To bardzo trudne zadanie, ale warto się przełamać. Nie można przesadzać z lekami, ponieważ żołądek, zmęczony wcześniejszymi szaleństwami, może źle na nie zareagować.

bottle-2582012 1920Fot. Pixabay


LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ, NIŻ LECZYĆ

Żeby zapobiec objawom tak zwanego "kaca" przede wszystkim trzeba dobrze się wyspać i być najedzonym, gdy sięga się po pierwszego drinka lub pierwszą lampkę wina. Podczas picia alkoholu warto jeść chude mięso, pić soki i dużo wody mineralnej, co spowolni wchłanianie alkoholu.

Palacze mogą spróbować już od rana sięgać do paczki dwukrotnie rzadziej - nikotyna potęguje zatrucie alkoholowe. Po każdym drinku dobrze jest robić dwudziestominutowe przerwy, które dadzą organizmowi czas na poradzenie sobie z porcją alkoholu. Warto też każdorazowo wypić dodatkową szklankę płynu, choć specjaliści odradzają gazowane i sztucznie barwione napoje. Przed snem także warto się nawodnić. Dwie szklanki wody i aspiryna zapobiegną porannej suchości w ustach i bólowi głowy.

mk