Bądź zdrów

Prowadzi:  quellio_cron

11:05

czwartek,

24 listopada 2016

Unikaj słodyczy, ale kolacji sobie nie odmawiaj. "Odchudzanie to nie tylko kartki z jadłospisem" [ROZMOWA Z DIETETYKIEM]

Jedz o stałych porach, unikaj słodyczy, nie rezygnuj z kolacji, wysypiaj się i wybieraj dietetyka profesjonalistę - niby proste, a jednak odchudzanie do łatwych nie należy. - Każdy pacjent to inna historia. Problemy w pracy, sytuacja w domu - to wszystko wpływa na dietę - przekonuje w audycji Bądź Zdrów dietetyk Anna Słomkowska.
Z dietetykiem klinicznym i sportowym Anną Słomkowską rozmawiała Joanna Matuszewska.

DIETETYK PO 2-TYGODNIOWYM KURSIE

Kiedy decydujemy się na odchudzanie lub chociaż zmianę stylu odżywiania, pojawia się pytanie: jak poznać dietetyka profesjonalistę? Co trzeba wiedzieć, żeby oddać się w pod opiekę prawdziwego fachowca? Anna Słomkowska przyznaje, że obecnie rynek jest pełen żywieniowców i nie każdy z nich ma gruntowną wiedzę z zakresu dietetyki. - Nie każdy jest wykształcony. Pierwszym źródłem jest internet. Osoby, które doradzają w sprawach żywienia, a nie są po studiach, to duże ryzyko. Ich wiedza może być tylko powierzchowna - ostrzega dietetyk.

POWIEDZ MI CO JESZ, A POWIEM CI KIM JESTEŚ

Pierwsza wizyta u dietetyka polega nie tylko na ważeniu, ale na dokładnej rozmowie. O co może zapytać nas dietetyk? - Bardzo ważny jest dokładny wywiad żywieniowy. Ja zawsze proszę pacjentów, by przynosili dzienniczki, w których zapisują, co i o której godzinie jedli. Pytam też o choroby, pracę, styl życia. Na pierwszą wizytę warto zabrać wyniki badań krwi. Wizyt jest zwykle kilka - co dwa, trzy tygodnie. Każdy pacjent to inna historia. Problemy w pracy, sytuacja w domu - to wszystko wpływa na dietę - tłumaczy Słomkowska.

WAŻNY ZDROWY SEN

Odchudzanie to nie tylko zdrowe żywienia. Anna Słomkowska podkreśla wagę zdrowego snu. - Chodzi o dobry sen, a nie taki, przed którym mamy w głowie milion myśli. Jeśli sen jest zaburzony, źle pracujące hormony głodu i sytości prowokują nas do podjadania w ciągu dnia. Nie mamy wtedy naturalnych hamulców w jedzeniu - podkreśla dietetyk.

SŁODKO KONTRA TŁUSTO

Co jest gorsze: jedzenie tłusto czy jedzenie słodyczy? Takie pytanie zadaje sobie wiele osób. Dietetycy podkreślają jednak, że to słodycze bardzo źle wpływają na nasz organizm. - Technicznie rzecz ujmując, gorsze jest jedzenie słodyczy, bo one mają wpływ na poziom cukru, cukier na insulinę, a ta może narobić bałaganu i sprzyjać tyciu. Cukier jest zdecydowanie gorszy - przekonuje Anna Słomkowska.

KOLACJA PO 18

Kolacje jedz przed godziną 18. Takie rady wpajano nam od lat mówiąc, że jedzenie wieczorem powoduje tycie. To prawda pod warunkiem, że chodzimy spać o 21 - mówi Anna Słomkowska. - Przeciętnie kładziemy się spać między 23 a północą. Kolacja jest bardzo istotna, nie wprowadza organizmu w stres. Ostatni posiłek powinien być jedzony 2-3 godziny przed snem.

- Skuteczne odchudzanie nie zależy tylko od diety, od tych 14 kartek z jadłospisem. Chodzi o cały plan żywienia i zmianę nawyków. Trzeba nauczyć się jeść o stałych porach, czyli regulować poziom cukru. Pacjent musi zwrócić uwagę, z czego składają się posiłki i nie patrzeć tylko na kalorie ale na białka, tłuszcze i węglowodany - podsumowuje dietetyk.



Anna Michałowska